Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
Tillbaka Skriv ut
Licenser och försäkring 2016
Svemo kommer från 1 januari 2016 att samarbeta med If för att försäkra alla utövare, funktionärer och banor. Samarbetet innebär en rad förändringar.

På grund av kraftigt stigande kostnader för försäkringarna aviserade Folksam, det försäkringsbolag förbundet tidigare haft avtal med, en kraftig höjning av kostnaden för försäkringen från 5.5 miljoner till drygt 13 miljoner kronor.

Förarförsäkringen som finns i en licens finansieras av licensintäkterna från alla förare. För att undvika ökade licenskostnader för förarna beslutade Svemo förbundsstyrelse att börja förhandla med andra försäkringsbolag för att hitta nya lösningar.

Styrelsen jämförde de offerter som de olika försäkringsbolagen lämnat. Samtliga offerter visade på en avsevärd höjning av försäkringskostnaderna utifrån nuvarande försäkringsomfattning och försäkringskostnader. Förändringar i försäkringens omfattning var därför ett krav enligt alla offerter.

Tillsammans med försäkringsbolaget If har Svemo-kansli arbetat fram en lösning som endast innebär en liten ökning av de totala kostnaderna för försäkringarna. Priset för de flesta förarlicenser behöver inte höjas genom att vissa förändringar genomförs i licens-, och försäkringssystemet (se även faktaruta längre ned).

En av de större förändringarna är att förarförsäkringen som tidigare funnits i Banlicensen försvinner helt från den 1 januari 2016. Funktionärer och publik är dock fortfarande försäkrade via Banlicensen.

Barn upp till 12 år som är inskrivna i Guldhjälmskonceptet via Svemo TA har full försäkring, barn som inte är inskrivna i Guldhjälmskonceptet har halv försäkring.

Dessutom ska alla Klubbtävlingar, oavsett gren, registreras i Svemo TA.

 

Per Westling, Generalsekreterare. Kan du berätta mer om förändringarna?


Måste alla som kör på banorna ha en Svemo-licens eller kan man använda sin privata försäkring eller andra licenser?

 - Ja, alla måste ha en Svemo-licens. Det är inte tillåtet att använda sin privata försäkring istället för en Svemo-licens. Det viktiga är att man vid eventuell olycka kan säkerställa att den skadade hade licens/försäkring, samt var och när skadan inträffade. Det är inte heller tillåtet att använda licens utfärdad av något annat förbund eller organisation.

 

Vad händer om någon kör på banan utan licens och skadar sig eller någon annan?

- Den som kör utan licens är helt oförsäkrad och bryter samtidigt mot regelverken. Kör han/hon på någon annan förare, funktionär eller publik så gäller den påkördes licens/försäkring.

Om klubben tillåter förare att köra på banan utan licens och en olycka inträffar med olicensierade förare inblandade så har vi ett osäkert rättsläge vad gäller vem som ska räknas som ”ansvarig” för det inträffade. Är det inom klubbens ordinarie tränings- och tävlingsverksamhet så bör alla klubbar på något sätt kontrollera att den som ger sig ut på banan har en licens.

Om enskilda förare ger sig ut på banan och kör på tider då klubben inte har öppet för verksamhet så gäller inga av Svemos försäkringsskydd.

 

Vem är ansvarig för att kontrollera att alla som kör på klubbens bana har en Svemo-licens och därmed gällande försäkring?

- Klubbarna får själva avgöra hur det vill hantera kontrollen. Dom kan sin egen verksamhet bäst. Det ligger i klubbarnas eget intresse att ha kontakt med dom som vistas på banan för att informera om säkerhetsregler och inbjuda till medlemskap i klubben. Vi kan inte ha centralt fastställda regler för hur det ska hanteras då verkligheten ser så olika ut i alla klubbar.

 

Om en träningsansvarig missar att kontrollera att någon har licens och denne föraren skadar sig på banan, blir då den träningsansvarige personligt ansvarig för skadeersättning eller blir den aktuella klubben ansvarig?

- Klubben bör vara extremt tydlig i sin information till förarna som vistas på banan vilka regler som gäller. Ansvaret vilar naturligtvis i första hand på föraren, han/hon ska inte kunna hävda att ”- Jag visste inte!” Målbilden är naturligtvis att en personlig licens är lika viktig som en egen hjälm. Svemo kommer att trycka upp anslag/affischer med information om detta till samtliga klubbar som klubbarna kan anslå på lämpliga platser. Men inom varje klubb måsta man sprida ut vilka regler som gäller.

 

Om en förare som tränar på en bana bryter mot reglerna och skadar annan förare eller sig själv, gäller Svemos försäkring då? (Blir den träningsansvarige eller klubben ersättningsskyldig?)

- Det beror på omständigheterna. En förare som bryter mot ex träningsregler omfattas ”normalt” av försäkringsskyddet. Men det bör väl ligga i alla inblandades intresse att förarna INTE bryter mot säkerhetsreglerna. Återigen handlar det om information. Klubbarna måste vara tydliga med vilka säkerhets/träningsregler som gäller på banan.

Försäkringen inte gäller om föraren kör på banan under tid då det inte är träning, föraren kör utan hjälm eller annan reglerad skyddsutrustning eller föraren bryter medvetet mot säkerhetsbestämmelser.

 

Kan en klubb friskriva sig från ansvar vid olycka som sker på anläggningen genom att t.ex. sätta upp en skylt om att alla kör på egen risk?

- Nej. Tidigare händelser och rättsfall visar att det inte fungerar på det viset.

 

Om Arrangemangslicensen

Kan klubben bedriva sin Prova På-verksamhet genom att använda Arrangemangslicensen?

- Nej. Arrangemangslicensen är konstruerad för att kunna hantera arrangemang som helt faller utanför det nuvarande licens-/verksamhetssystemet. För Prova På-verksamhet finns en Tränings/ProvaPå-licens som gäller under ett dygn.

 

Om Prova På-licensen

Hur kommer Prova På-licensen att hanteras?

- Klubbarna kommer att kunna köpa ”block” med 10 st Prova På-licenser/kort i varje enligt den modell som finns för Träningskort för Guldhjälmsförare.

Den här ”pappershanteringen” kan senare att komma att ändras till någon form av digital lösning, men detta sker först då vi fått en uppfattning av omfattningen av systemet och de behov som klubbar och förare har.

 

Vad kommer blocket med Prova På-licenser att kosta?

- Då klubben köper blocken från Svemo betalar klubben 100 kr/licens i blocket. Licenserna säljs sedan för 150 kr/styck och klubben behåller överskottet. Skulle klubben ha önskemål att sälja Prova På-licenserna till billigare pris eller ge bort dom för att undvika avgiftshöjningar för förarna så finns det inget hinder för det. Huvudsaken är att varje person som provar på finns registrerad i klubbens block och att han/hon har ett eget kort/licens/kvitto innan han/hon ger sig ut på banan.

 

Om Klubblicensen

Kan en förare som tar Klubblicens i vår klubb träna på alla klubbens banor?

- Ja, undantaget Roadracing och Dragracing där klubblicens inte finns. Han/hon kan dessutom träna på samtliga andra banor så länge det sker hos en Svemo-klubb, på en Svemo-godkänd bana i ordnad form, dvs. på tid och plats klubben angett att träning kan bedrivas.

 

En förare med klubblicens kan bara delta i klubbtävling för den klubb och gren som är angiven på licensen, varför kan han/hon inte tävla på annat ställe?

- Klubblicensen är egentligen en träningslicens. Kostnaden för klubblicens har satts mycket lågt för att det inte ska vara ett ekonomiskt hinder för en förare att skaffa en enkel form av träningslicens. För att underlätta för klubbar och förare att ordna enkla klubbtävlingar öppna för många av klubbens medlemmar ska Klubblicensen dessutom gälla för klubbtävling i den aktuella grenen och klubben. Skulle Klubblicensen öppnas även för andra grenar än den på licensen angivna eller för klubbtävlingar även i andra klubbar så ökar den ekonomiska risken avsevärt och det finns redan andra licenser som kan användas.

 


Faktaruta om nya licenser

 

Nya licenser för förare

  • Prova På-licens: 150 kr/person/tillfälle (max 3 st tillfällen/år)
    • Gäller alla som inte har licens, är över 12 år och enbart vid Prova På-körning eller träningsarrangemang organiserad av klubben. Fungerar inte för tävling.

ProvaPå-licens kan köpas i form av ”kort/kvitto” i pappersform och ska innehålla uppgifter på den aktiva. De kan köpas på plats direkt från klubben, om klubben valt att erbjuda Prova På-licens, och gäller innevarande dygn.

ProvaPå-licensen har full försäkring.

  • Klubblicens. 500kr/år
    Gäller för:
    • Träningsverksamhet organiserad av en Svemo-ansluten klubb på en Svemo-godkänd bana i alla grenar utom Roadracing- och Dragracing.
    • Deltagande i klubbtävling endast i den klubb och gren som licensen är utskriven för.
      (Undantaget om tävlingsledaren godkänner andra licensgrenar enligt reglerna för klubbtävling i respektive NT/SR.)
    • Det är tillåtet för förare att köpa Klubblicens i flera klubbar om det är olika grenar. Tilläggspris 400 kr/år.
    • Klubblicensen går alltid att uppgradera till högre licens. Kostnaden är då mellanskillnaden mellan Klubblicens och den högre licensen.

Klubblicensen har full försäkring.

  

Ny licens för arrangörer

  • Arrangemangslicens
    • En Arrangemangslicens finns för arrangemang som faller helt utanför ramarna i de tävlings/tränings och licensregelverk som finns idag och där befintliga regel- och licenssystem inte kan användas på lämpligt sätt. Det kan röra sig om tillfälliga ”kick-off” arrangemang, habiliteringsverksamhet för barn eller tillfälliga övningar/tester/uppvisningar av olika slag.
    • Kontakta Svemo-kansli för villkor och pris.

Arrangemangslicensen kan erhållas genom att arrangören kontaktar Svemo kansli/Idrottsgruppen och tillsammans med Svemo tar fram alla förutsättningar. En grundregel är att alla som ska omfattas av Arrangemangslicensens försäkring måste finnas namngivna.

Arrangemangslicensen innehåller en full försäkring för förare, funktionärer och publik.

Uppdaterad: 2016-03-22 13:53
Skribent: Stefan Lang
Epost: stefan.lang@svemo.se

Inför Svemos förbundsmöte den 9 april 2016 går ett antal ledamöters mandattid ut.

2016-01-19

Information från Valberedningen: De personer med mandattid tom 2015 och 2016 april kan föreslås till omval alternativt nya personer kan föreslås till kommande nationella grenmöten i höst.

2015-10-08

Svemo styrelse har haft sitt andra styrelsemöte för året.

2016-03-22


FIM
FIM Europe
Riksidrottsförbundet
SISU
SMC
NMC
Samarbetspartner

If
Intersport
HUAros
Accessdata
KONTAKTA OSS: kansli@svemo.se 011-231080 Sprängstensgatan 2 Box 2314 600 02 Norrköping