Hem / Nyheter / Minimoto / Säsongspremiär för Minimoto

Säsongspremiär för Minimoto

Den 3-4 juli var det dags för starten av minimotosäsongen 2021.

Platsen var Hälla Ring i Västerås och drygt 40 förare hade anmält sig. 7 klasser skulle köras.

Egentligen var det två helt olika tävlingar, eftersom man på lördagen körde banan i högervarv och på söndagen vänstervarv.

Förarna informerades redan vid anmälan om, att banan skulle köras i båda riktningarna och fick dessutom noggrann information vid förarmötena. Vid högervarvskörningen kunde man utnyttja startlamporna, men då det omvända gällde, använde man flaggstart. Detta är en speciell procedur, och den genomgicks omsorgsfullt av tävlingsledaren Patrik Marklund.

Vad tyckte då förarna om att köra på geografiskt samma bana men att vända på körriktningen från den ena tävlingsdagen till den andra?

Jonny Härnströmer, som själv körde i tre olika klasser och därmed fick gott om tid att lära sig banan i båda riktningarna, var helt övertygad:” Det här är mycket bättre än att köra likadant båda dagarna. Det blir två helt olika banor!” Han fick medhåll av andra förare som stod i närheten.

Men det är inte helt lätt för arrangörerna att iordningställa banan från höger- till vänstervarv mellan två på varandra följande dagar. Däckbarriärer och posteringar måste flyttas, och det är inte lite jobb. Västeråsklubben har dock lång erfarenhet av detta, eftersom de har gjort så åtminstone sedan 2010.

Banan är besiktigad för både höger- och vänstervarvskörning. Det krävde att staketet runt banan fick flyttas på flera ställen för att ha tillräckliga avåkningszoner. En kuriositet i sammanhanget är, att besiktningsmannen hävdade, att han inte kunde utföra besiktningen i båda riktningarna samma dag. Detta eftersom det var att betrakta som två olika banor. Han åkte hem och kom tillbaka dagen efter och besiktade banan i omvänd riktning mot dagen innan.

 

 

Glest med startande i flera klasser

 

I förhållande till 2019 hade antalet förare minskat. I flera klasser var det bara fyra-fem startande. Speciellt i Junior A och Junior B hade man förväntat sig fler förare. I de klasserna är de flesta förarna mycket unga, men väldigt engagerade i sin sport. Motorsport är ofta en kostsam historia att bedriva, men på den här nivån är det rimliga kostnader. Det finns gott om plats i startleden för både väldigt unga och betydligt äldre utövare.

Det råder en familjär stämning i depån. Man umgås. De vuxna på sitt sätt med t ex mekanikerproblem eller att de som har barn som tävlar, diskuterar hur det har gått på träning, kval och tävling. Efter första dagens aktiviteter på banan och efterföljande åtgärder på maskinerna eller annan utrustning, är det avkopplande att sitta äta och snacka tillsammans med likasinnade. De yngsta förarna far runt i depån och leker. I stort sett en mysig atmosfär, som man önskar att flera vill ta del av.

 

Överlägsna segrare i de flesta klasserna

 

Om man har haft svårt att följa skeendet under tävlingarna, så talar resultatlistorna sitt tydliga språk. Det är en förare i (nästan) varje klass som är fullständigt överlägsen, med stor tidsdifferens till tvåan i loppet. I vissa klasser upp till drygt en halv minut.

Men i söndagstävlingarnas final för Senior Open 50-klassen var det en tätstrid från start till mål mellan Åke Rydergren och Anton Södergren. Södergren låg och pressade på Rydergren men lyckades inte passera förrän på näst sista varvet i den tredje kurvan före mål. Men den ledningen varade inte länge utan Rydergren återtog den snabbt. På sista varvet upprepades samma sak. Publiken skrek och hejade. Rydergren lyckades hålla undan för Södergren och korsade mållinjen först med en marginal som var mindre än 0,2 sekunder.

Det var också en intensiv kamp om tredjeplatsen mellan Niklas Ekdahl och Kevin Wallberg. I mål var Ekdahl lite mer än 0,3 sekunder före Wallberg.

Det verkade som om vänstervarvet var klurigare att bemästra, än när det gick åt höger. I chikanen var det lätt att komma för långt till höger, så många körde över kerbsen där. Efter den långa rakan, som därefter följde, finns en vänsterböj där det inträffade några incidenter. Enligt en förare var det svårt att bedöma hur fort det går i den kurvan.

Allt som allt var det en trevlig tävlingshelg, men man hoppas att det till nästa tävling blir ett större startfält.

Tävlingsledaren Patrik Marklund informerar på ett förarmöte om proceduren vid flaggstart.

Åke Rydergren (41) och Anton Södergren (8) hade en racelång fight om förstaplatsen i klassen Senior Open 50, som Rydergren vann.

Förarnas uppgift är att prestera på banan, mekanikerns uppgift är att se till att deras maskiner är i bästa trim.

Problemlösningsdiskussion? De allvarliga minerna tyder på det.

Text och Foto: Bengt Johannesson