Hem / Nyheter / Vattensporterna / Jonas Andersson världsmästare i F1

Jonas Andersson världsmästare i F1

En osannolik dröm hade gått i uppfyllelse, Jonas Andersson har blivit världsmästare i Formel 1. Det största man kan vinna inom båtracingen.

Det är en otrolig bedrift, Jonas Andersson har blivit världsmästare i Formel 1. Sverige har och har haft många duktiga förare, men det här är så stort det någonsin kan bli. Trodde aldrig vi skulle kunna få en svensk världsmästare i Formel 1. Jonas har gjort allt jobbet själv tillsammans med sitt privata team, utan de gigantiska resurser som egentligen behövs för att kunna vara med och konkurrera i F1.

Årets VM-serie har inte varit lika lång som brukligt, men i dessa tider är ingenting sig likt i världen. Men trots det, eller tack vare (!?), så har Jonas ändå hållit uppe ambitionen och sett till att allt material är i topp. Han var bäst när det nu gällde som mest.

Sverige har varit en stormakt i Formel 1, från det att Lasse Ström fick kliva upp och köra med OMC:s jättelika V8. Stockholms GP som kördes mitt i huvudstaden under 10 år på 80- & 90-talet, skapade intresse och gav möjligheter. Sverige blev då en stormakt med flest förare av alla. Några var med i toppen och krigade, Bertil Wik och Anders Andersson har vunnit F1 segrar. Göran Karlöf, Thomas Eriksson, Pierre Lundin och Jari Honkala var senare mycket flitiga framgångsrika F1 förare. På senare år har unge Erik Stark, som varit lärling hos Jonas, varit snubblande nära en VM-titel, men bara nära.

Båtsport intresset kom från hembygden i Frövi intill Nora och där pappa kört hydro framgångsrikt. Men när det var dags för Jonas att börja med båtracingen i slutet av 90-talet var det en katamaran i USA klassen SST45 som gällde. Det lockade till mer och snart var unge Jonas uppe i F2 och körde. 2003 och 2004 vann Jonas Andersson VM-serien i F2. 2006 började Jonas köra F1.

Det speciella med Jonas har hela tiden varit att han gjort så mycket själv. Inte bara rigga båtar utan också bygga ihop sina vässade motorer. Han har en stor egen verkstad och strax intill kan han testköra sina båtar.

Första F1 segern kom 2008 där det också blev en 3:e plats totalt i VM-serien. Men mycket vill ha mer. Jonas har ofta varit snabb, väldigt snabb, men tillförlitligheten på maskinerna varierade. Toppresultaten blev inte så vanliga som motorhaverierna. Efter många år i branschen vet han nu bättre än någon annan hur noggrann man måste vara och var motorns begränsningar ligger.

Under många år har han också jobbat mycket med Mølgaard för att utveckla båtarna. Det är så små detaljer som gör skillnad. Båtarna ska vara accelerationssnabba, flyga lätt på vattnet och ha värsta toppfarten, men inte flyga för högt, dessutom vara grymma i svängarna. Jonas har förstås flugit för högt och kraschat, men alltid kommit igen.

Senast 2019 lyckades han på ett imponerande sätt nästla sig upp till tätstriden med chans på VM-titeln. Han vann finalen, men värsta konkurrenten Torrente hade flytet att på sista varvet klättra upp en placering så att han snode åt sig VM-titeln framför Jonas.  

Att Jonas i år på nytt skulle kunna vara med i VM-toppen, trodde väl bara han själv på. VM-premiären i år kördes i Italien, den slutade med ett brutet lopp och inga VM-poäng. Dubbelracen nu i Portugal kom istället att bli hans lyckobana. Jonas vet förstås att tidsträningen är halva loppet. Lyckas han få första startpositionen är han svårslagen. Jonas var snabbast inför det första loppet och hade pole position. Under racet jagades han av regerande världsmästaren Shaun Torrente, som tryckte på för att pressa Jonas till att göra något misstag. Men efter 15 år i F1-sittbrunnen så kan Jonas onekligen sin sak. Han har nu rutinen och kylan att bemästra körningen bättre än någon annan. Torrente och hans Abu Dhabi team med starka ekonomiska resurser förmådde den här gången inte lura svensken på segern.

Inför söndagens finalrace var allting öppet. Jonas var på nytt snabbast i tidsträningen startade från första bryggplatsen. Gjorde en kanonstart och kontrollerade därefter loppet. Amerikanen Torrente som ledde VM-tabellen efter två andraplatser, lyckades inte alls under tidsträningen I racet tog han några platser, men inte så många som han behövde för att försvara VM-titeln.

Finalloppet blev ändå ett verkligt drama när norskan Marit Strömöy flippade. Hon klarade sig väl, men det tog flera varv innan hon bärgades och banan rensades. Det blev inte så många varv kvar att köra. Startfältet trycks ihop inför omstart. Den goda ledning Jonas hade, krympte ihop till en ynka båtlängd. Det blev en omstart och Jonas ryckte ifrån. Men i första kurvan smällde det ihop ett par båtar. Det blev på nytt en räddnings- och rensningsaktion, medans varven gick. Nu blev det mer än nervöst. Skulle VM-titeln avgöras med blott två varv kvar, med bara ett varv kvar!!!!!!?? Nej, tävlingsledningen fick inte banan klar utan lät båtarna paradköra under gul flagg mot mållinjen och därmed kunde Jonas pusta ut och segern var hans.

En osannolik dröm hade gått i uppfyllelse, Jonas Andersson har blivit världsmästare i Formel 1. Det största man kan vinna inom båtracingen.