Hem / Nyheter / Förbundsnyheter / Motocross- och enduroutbildning till Stenungsund

Motocross- och enduroutbildning till Stenungsund

Nu står det klart att Riksidrottsgymnasiet (RIG) för Motocross och Enduro startar på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. Utbildningsstart är höstterminen 2020.

Det blev alltså Nösnäsgymnasiet och Stenungsunds kommun som drog det längsta strået när Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) tillsammans med Riksidrottsförbundet och Skolverket till sist valde utbildningsort för Sveriges enda RIG-utbildning för motocross och enduro.

- ­­Att få ansvaret för en riksidrottutbildning känns mycket spännande. Detta är ett bevis för att arbetet med våra befintliga idrottsinriktningar skapat goda förutsättningar och ett försprång gentemot andra skolor med idrott och hälsa i fokus, säger Niclas Brattefors, tf verksamhetschef RIG, Nösnäsgymnasiet.

Men det var inte bara idrottserfarenheten som föll beslutsfattarna i smaken. Stenungsund har dessutom en lång tradition av motorcykelsport med fina anläggningar i området som kallas Furufjäll. Här kan eleverna träna under schemalagda lektioner samt före och efter skoltid.

Terminsstart för första kullen RIG-elever är hösten 2020, men redan i oktober startar ansökningsperioden för elever från hela Sverige. Elva elever tas in i varje årskurs och totalt kommer trettiotre elever studera på gymnasiet antagna vid motocross- och enduroutbildningen.

- Det har varit en lång process att hitta rätt ort för vårt RIG. Med detta beslut både hoppas och tror vi att Nösnäsgymnasiet blir den perfekta skolan för denna utbildning. Med skolans faciliteter, banor, och samarbete med ortens motorcykelklubb är förutsättningarna goda för att Sverige ska kunna fortsätta producera elitåkare i världsklass, säger Håkan Leeman, ordförande i Svemo.

För mer information kontakta:

Cecilia Kjerstadius, rektor Nösnäsgymnasiet, 0303732835
Niclas Brattefors, tf verksamhetschef RIG, Nösnäsgymnasiet, 0303-738172
Lena Bleckman, Koordinator Svemo, 0046-11 23 10 87

Foto: Kalle Lundstedt Race Magazine och Caroline Joelsson MXCarro