Hem / Nyheter / Förbundsnyheter / Viktig information om begränsat registerutdrag för en trygg idrottsmiljö

Viktig information om begränsat registerutdrag för en trygg idrottsmiljö

Från och med 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag i föreningen samt har direkt och regelbunden kontakt med barn. Detta enligt beslut från Riksidrottsmötet 2019

Föreningen ska innan kontrollerna upprätta egna riktlinjer i hur de ska agera om en ledare har någon belastning i sitt utdrag.
Den enskilde ledaren ska begära utdrag från Polisen och visa upp det för sin förening.
Föreningen är ansvarig för att kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Utdragen ska inte arkiveras av föreningen.

I länken nedan finner ni lathund för IF
Här finns lathund för idrottsföreningar (IF) om hantering av registerutdrag

I länkarna nedan finner ni beslutet och mer information från RF om att skapa trygga idrottsmiljöer
Beslutet

Skapa-trygga-idrottsmiljoer (pdf)

 

 

Frågor och svar från Svemo

Vilka ingår i rollen som ledare?
Den som anställs eller erhåller uppdrag inom föreningen eller SF och vars arbete eller de uppgifter som personen erbjuds eller tilldelas innebär direkt och regelbunden kontakt med barn.
Det är med andra ord alla personer som anses ingå i denna grupp.

Behöver Svemo centralt information om genomförda registerutdrag?
Nej. Föreningarna behöver inte informera Svemo när kontroller är genomförda eller om belastningar uppmärksammas.

När ska utdragen genomföras?
Varje gång en ny ledare rekryteras. Avsätt tider för att kontrollera registerutdrag. Tänk på att utdragen är giltiga i ett år, läs mer i länken nedan
Polisen.se

Var hämtar jag registerutdrag?
På Polisens hemsida, se länk nedan
Polisen.se

Vem kan man kontakta vid frågor?
Besök i första hand RFs frågor och svar, klicka på länken nedan
Frågor och svar från RF 

Alternativt kontakta din koordinator på Svemo kansli
Till Svemos kontaktlista