Hem / Nyheter / Säkerhet / Nya forskningsresultat kring hjälmtester och hjälmsäkerhet

Nya forskningsresultat kring hjälmtester och hjälmsäkerhet

Vi vill dela med oss av aktuella forskningsresultat om hjälmtester och hjälmsäkerhet som vi tror är intressant för dig som är förare eller ledare. Välkommen att nörda in dig i ämnet!

Den här veckan försvarade forskaren Shiyang Meng sitt doktorsarbete om förbättrade testmetoder för motorcykelhjälmar. Han genomförde arbetet på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och i samarbetet med tillverkaren Dainese S.p.A. i Italien, och med MIPS AB i Täby. 

Doktorsarbetet handlar om hur testmetoder för motorcykelhjälmar borde förbättras, så att de testas ur ett verkligt scenario som kan inträffa vid en olycka i det verkliga livet. 

 

Mer verklighetstrogna hjälmtestmetoder efterlyses

Dagens testar är mycket generella och ger inte så mycket information om hur de faktiskt skyddar när en olycka händer. Nuvarande hjälmteststandarder, ECE 22-05 i Europa och SNELL och DOT i USA, tar inte med olika typer av rotation och hur både huvud och nacke påverkas vid en krasch.

De amerikanska teststandarderna använder ett experimentellt huvud som faller fritt, dock ledas den under fallet, vilket gör att huvudet inte kan rotera. De europeiska standarder använder i sina tester ett fritt fallande huvud som tillåter rotation, men rotationen mäts inte och utvärderas inte. Rotation av huvudet uppstår dock i samband med många krascher och kan påverka hjärnan i en hög grad.

Allt talar för att testmetoderna för motorcykelhjälmar behöver bli bättre på att testa de rörelser som faktiskt förekommer i verkligheten, så att utvecklingen av hjälmens skyddsegenskaper kan utvecklas på ett mycket bättre sätt.

Vår chefsförbundsläkare Stephan Filipowski var en av medlemmarna i KTHs betygsnämnd för detta doktorsarbete. Stephan jobbar som överläkare på avdelningen för intensiv- och akutmedicin vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Genom sitt arbete men framförallt genom sina uppdrag inom Svemo, FIM och sitt intresse för motorsport är han väl insatt i detta ämne.

Stephan berättar att doktorsarbetet bland annat tar upp många av de utmaningarna som alla olika motorsporter ställer på motorcykelhjälmar, till exempel: 

- high-speed och low-height som i Moto GP Roadracing
- high speed och high height som i Motocross
- high height som i Trial

Enligt doktoranden och chefsförbundsläkaren borde det finnas anpassade hjälmar till varje sport, och hjälmarna borde testas på olika sätt, beroende på rörelserna som förekommer vid olyckor i respektive sport.

 

FIM Racing Homologation Programme

FIM har redan tagit initiativ genom att börja testa hjälmar utifrån vad de utsätts för i olika sporter. FIM började testa hjälmar som används inom Moto GP och FIMs Homologation Programme kommer från och med 2020 även att testa hjälmar för Motocross och Enduro. Ett viktigt steg i rätt riktning för att minska antalet allvarliga huvudskador!

På European Safety Meeting Motocross den 7 – 8 februari 2020 kommer vi att få uppdaterad information från FIM gällande deras Homologation Programme.

 

MIPS AB och Kungliga Tekniska Högskolan

Den 29 november 2019 kommer Roadracing och Track Racing Chefstekniker, medlemmar i Säkerhetsrådet, Säkerhetsgrupper Track Racing och Motocross ha möjligheten att lära sig mer om hjälmsäkerhet under ett studiebesök hos MIPS AB i Täby.
MIPS AB är en av samarbetspartners för det föreliggande doktorsarbete och stöttar Svemo som förbund i frågor om hjälmsäkerhet. En av grundarna till MIPS AB, Peter Halldin, är djupt engagerad i forskningen kring hjälmsäkerhet, främst på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. 


Polhemspriset till MIPS AB 

MIPS AB vann Polhemspriset för att ha utvecklat en hjälmteknik som tar hänsyn till effekterna av rotationsrörelsen av huvudet vid en krasch. Tekniken heter MIPS (Multi-directional Impact Protection System) och är också företagsnamnet. 

 

Välj rätt hjälm

En hjälm som inte passar förarens huvud, skyddar inte, oavsett hur bra den är konstruerad. Vi konsumenter kan göra en sak när det gäller att ta hand om vårt huvud, vi kan välja rätt hjälm! För att minska effekten av en krasch är det minst lika viktigt att hjälmen passar perfekt till förarens huvud. Många av oss köper en hjälm som egentligen är för stor, och det oftast eftersom vi inte riktigt vet hur det ska kännas. Ta hjälp av personal som kan hjälmar hos din mc-butik. Du kan också kolla på nätet, på YouTube finns bra tips på vad man ska beakta när man väljer en hjälm.

 

Till dig som vill veta mer

FIM Homologation Programme – godkända hjälmar roadracing >> 

Polhemspriset till MIPS >> 

MIPS AB >> 


Ladda ner Shiyang Mengs arbete via KTH: 

Shiyang Meng, Doktorarbetet ”Towards improved motorcycle helmet test methods for head impact protection”>>  

Mer om Shiyang Meng på LinkedIn >>