Hem / Nyheter / Säkerhet / Studiebesök hos MIPS

Hjälmsäkerhet - Studiebesök hos MIPS (uppdaterad)

Fredag den 29 november var chefstekniker inom roadracing, speedway och motocross besiktningsmän på studiebesök hos MIPS för att lära sig mer om hjälmsäkerhet, FIM Racing Homologation Programme och nya standarden ECE 22.06, som kommer om några år.

Vi behöver uppdatera och förtydliga denna nyhet som vi publicerade den 6 december.
Innehållet blev missvisande och har lett till missuppfattningar.

Vi ber så mycket om ursäkt för detta! 
Meningen var inte att skapa förvirring och irritation, vår avsikt är att informera.

Hela texten nedan har därför uppdaterats.

Har du frågor kring detta, så är du välkommen att höra av dig till mig på This is a mailto link .

/Anja Rauch, samordnare för det centrala säkerhetsarbete, fredag den 13 december 2019.

____________________________________________________________________________


Ett av våra mål med det centrala säkerhetsarbetet är att minska antalet allvarliga huvudskador och antalet hjärnskakningar. Därför vill vi höja kunskapsnivån och medvetenhet om att ha rätt personlig skyddsutrustning.

Vi försöker att lära oss mer om bland annat hjälmar och olika hjälmsystem, därav studiebesöket hos MIPS. Vi kommer också att lära oss mer om andra system och dela med oss informationen vi får, så att våra medlemmar

Under studiebesöket hos MIPS fick vi insikter i en del av denna komplexa värld. Det finns många olika system på marknaden av många olika tillverkare. Det finns också en hel del olika forskningsresultat gällande hjälmsäkerhet, ett av resultaten delade vi med oss i en tidigare nyhet. 

Efter studiebesöket vill vi gärna dela med oss den information som vi fick då, och även information från FIM, som kom veckan innan studiebesöket.

Under studiebesöket lärde vi oss bland annat om följande forskningsresultat från KTH:

- Att vår hjärna är mycket känsligare för rotation än för linjär rörelse.

- Att de första 5 till 10 millisekunder är mest avgörande när man kraschar med huvudet (jämför detta: ett blink med ögat tar mellan 100–150 millisekunder!)

- Att någon form av rotationsskydd som finns i hjälmen kan dämpa eller förhindra allvarliga hjärnskador, enligt KTHs tester.

- Ingen av dagens testmetoder för hjälmstandarder omfattar tester för hur hjärnan påverkas vid sneda inslag eller rotation. Huvudet och hjärnan utsätts nästan alltid för rotation vid en krasch med motorcykeln eller snöskotern. 

 

FIM Racing Homologation Programme (FRHP)

Eftersom tester för dagens hjälmstandarder inte omfattar tester för sneda inslag, har FIM utvecklat ett eget testsystem för att kunna få en uppfattning om hur bra hjälmar skyddar vid sneda islag. 

Inom FRHP har FIM hittills testat roadracing-hjälmar på hur bra de faktiskt är när det gäller krascher där sneda islag uppstår och med detta rotation av huvudet och hjärnan. Testmetoden kommer vidareutvecklas att utvecklas för roadracing-hjälmar. Från och med 2020 är det krav för alla roadracingförare som kör en FIM-sanktionerad roadracing-tävling (VM) att ha en FIM-homologiserad hjälm.

Under 2020 kommer FIM även börja testa Motocross- och Enduro-hjälmar.

FIM Racing Homologation Programme (FRHP) >> (länk)

FIM-direktivet angående homologiserad roadracing-hjälm inför 2020 (pdf)

 

En ny hjälmstandard tas fram 

ECE 22.05 är den nuvarande gällande europeiska standard.

Arbetet med att ta fram  den nya standarden ECE 22.06 pågår. ECE 22.06 kommer tidigast att implementeras under 2022, troligtvis senare, det finns olika uppgifter. Vi kommer att informera om det i god tid, när vi vet mer om hur det arbetet fortskrider.

Det finns flera förändringar från den standard som används idag (ECE 22.05). En av förändringarna är att man kommer att testa hjälmar även för sneda islag och utvärdera hjälmarnas rotationsegenskaper.

Liknande testmetoder används redan idag av bland annat MIPS AB och FIM Racing Homologation Programme. Skillnaden ligger i vilka punkter som är definierade som testpunktar på hjälmen eller huvudet.

Se Svemo NT (kapitel 8 och bilaga D) för vilka hjälmstandarder som är godkända för träning och tävling inom Svemos verksamhet.

 

Till dig som vill läsa mer

Det finns som sagt flera tillverkare som utvecklar en sorts extra skydd för sina egna eller andras hjälmar, och det finns också olika forskningsresultat på alla.

Ett exempel på rotationsskydd är MIPS, som är en ingrediens i hjälmar.

MIPS är intressant att titta på eftersom de använder liknande testmetoder som FIM i FIM Racing Homologation Programme. 

MIPS (en ingrediens i hjälmar) >> (länk)

 

Film - Bell och MIPS
Bell är en av flera tillverkare som använder MIPS. Filmen förklarar principen med MIPS-rotationsskydd rätt bra.

 

 

 Bilder från studiebesöket

MIPS_Svemo_studiebesök

MIPS_Svemo_studiebesök

MIPS_Svemo_studiebesök

MIPS_Svemo_studiebesök 

 

Nyheten uppdaterades med förtydliganden den 12 december 2019.