Hem / Tävling / Klasser

Klasser

Instegsklasser

Supersport 300 
Denna nybörjarklass riktar sig till förare i alla ålder som vill tävla på motorcyklar som uppfyller de tekniska kraven för körkortsklassen A2.
Förare kan börja tävla det år de fyller 13 år.
Om föraren har tidigare erfarenhet från MiniGP kan de efter särskild ansökan som godkänts av Svemo Roadracing börja tävla från det år de fyller 12 år.
SSP300 är uppdelad i Junior- och Senior.
Klassen körs som supportklass vid SM-tävlingar och som klass vid enskilda tävlingar.

Rookie (Rookie 600 och Rookie 1000)
Dessa är två instegsklasser för dem som vill köra fyrtaktsmaskiner, med 400-600 cc i Rookie 600 och 751-1000 cc i Rookie 1000. Här finns möjligheter till modifiering samt trimmning av motorcyklarna. Lägsta ålder för Rookie 600 är 16 år, för Rookie 1000 är det 17 år.
Rookieförare har som mål att klassa upp sig till elit och köra i SM-klasserna, under säsongen samlar man därför uppklassningspoäng. 

Endurance
I långlopp, Endurance, ställs helt andra krav, både på förare, motorcykel och team. Motorcykeln måste framförallt vara driftsäker, men naturligtvis spelar både väghållning och motorstyrka en stor roll. Förarna kör längre körpass vilket påfrestar kroppen mer fysiskt och psykiskt. Teamet måste också under hela loppet stötta förarna med depåstopp och racestrategi, vilket är minst lika viktigt som en bra motor.
Läs mer om Endurance på hemsidan för Svenska Endurance Cupen.


Elitklasser (Svenskt Mästerskap - SM)

Moto3/125GP
Klassen Moto3/125GP är nästa steget upp från SSP300 och har SM-status. Klassen är öppen för homologiserade encylindriga standardmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna. Maskiner som körs är antingen tvåtaktare med maximalt 125cc eller fyrtaktare med maximalt 250cc. 

Superstock 600 
Superstock 600 är den medelstora SM-klassen. Klassen är öppen för homologiserade standard fyrtaktsmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna: 600cc/4cyl, 675cc/3cyl, 750cc/2cyl.
Lägsta ålder för förare är 16 år.

Superbike 
Superbike är den stora SM-klassen och öppen för homologiserade standard-fyrtaktsmaskiner inom följande kategorier: 601-1000cc/4cyl, 751-1200cc/2cyl, 751-1000cc/3cyl. Endast mindre modifieringar är tillåtna.
Lägsta ålder för förare är 17år.


Classic Roadracing

I Classic Roadracing finns många olika klasser som är uppdelade beroende på maskinens ålder och typ.

MCHK-Racing är den svenska föreningen för Classic Roadracing och en fristående sektion inom MCHK.
MCHK Racing verkar för att bevara och skapa möjlighet att framföra klassiska och historiskt intressanta roadracingmotorcyklar. Detta gör man idag främst genom att föreningen i samverkan med Danmark, Norge och Finland anordnar en nordisk tävlingsserie för dessa motorcyklar.

En översikt över alla klasser inom Nordisk Classic Racing hittar du på sidan Tävlingsklasser på MCHK-Racings hemsida. 

MCHK-Racing.org


Supportklasser vid Classic Roadracing

Nordic 250 GP
I denna klass finner du färdigbyggda racemaskiner på max 250cc. Dessa motorcyklar förvånar många med sin hastighet, kombinationen låg vikt och hög effekt är anledningen till detta. 250GP körs i egen cup som supportklass vid Classic Roadracing evenemang i Sverige och Norden.
Följ gärna 250 GP racing på Facebook, där du även kan kontakta Gustav Ohlander som gärna berättar mer om denna klass.

Nordic Supermono
SuperMono är klassen för 1-cylindriga 4-takts motorcyklar. Klassen kallas ofta även för ´SoS´ som betyder ´Sound of Singles´. För mer information gå in på SuperMono.se.
SuperMono körs i egen cup som supportklass vid Classic Roadracing evenemang.
Supermono är en modern roadracingklass som körs i både Sverige och Norden.

Formula LC
Klassen är endast öppen för motorcyklar Yamaha RD250LC. Tävlingsklassen körs i Norden, men endast de svenska tävligarna räknas ihop till ett Cup-serieresultat.
Kontakta Magnus Glad för mer information och tekniska regler.

 

Läs mer om samtliga klasser i Specialreglemente Roadracing >>