V24 på Allt för sjön
Ny motor i V24
I Svemo-montern står mässans snyggaste och läckraste vingbåt, som Sven Johansson iordningställt. Det är en entypsbåt för V24. Klassen var en verklig revolution när den skapades av Ocke Mannerfelt. Designen stack verkligen ut och är alltjämt den ”sexigaste båten på vattnet” som UIM:s dåvarande Offshoreordförande Richard Ridout utryckte sig. Nu kommer den med en ny MerCruiser V8-motor.
Projektet var från början ett samarbete mellan Mannerfelt och Volvo Penta för ca 25 år sedan. Det var ett fantastiskt bra koncept och båten är sjövärdigare än det mesta. Inte att undra på att klassen blev en succé i England. Men åren har gått och motormodeller har bytts ut. Intresset från Volvos sida för en tredje generation av 350 hk modellen är svalt.
Svenne Johansson kommer därför i år testköra med en MerCruiser. Motorn är fortfarande på 350 hk, nu försedd med miljöklassad katalysator. Motorvolymen har höjts till 6,2 liter vilket bör ge ett ökat vridmoment. Svenne är mycket spänd på hur testerna kommer att gå och han har också fullt stöd från motoragenten. Det finns idag sex båtar i Sverige, i England finns det mer än dubbelt så många. Det finns intresserade spekulanter, men pundet är dyrt och dessutom tillkommer nu tull sedan de lämnat EU. Dock finns formen till båten i Sverige!
– När man sitter fastspänd i den slutna cockpiten blir man som en djärv pilot i ett jaktplan. Här får man gasa fullt. Båten går otroligt fint i sjön och det är bara för tvära girar som den inte accepterar, berättar Svenne.
Det blir spännande testkörningar och är nya motorn lite vassare så finns ett nytt modernt motoralternativ att tillgå och klassen kommer att åter växa till sig. Det är ju en entypsklass med standardmotor. Det är lätt att börja tävla!
Välkomna på torsdag igen för att besöka vår monter!