Vad är supermoto?

Sidhuvud

Tävlingsformen supermoto kom via Frankrike över till Europa och blev här en egen gren som idag har både nationella och internationella mästerskap i form av både SM, EM och VM.
I Sverige arrangerades några tävlingar i början av 90-talet, men sporten fick då inget riktigt fäste.
Sedan 2001 har sporten vuxit till sig i Sverige och 2004 utsågs för första gången en Svensk mästare i Supermoto, och intresset fortsätter att öka.

 

Hur blir man Supermotoförare?

Förutom motorcykeln behöver du ett skinnställ, ryggplatta, hjälm, handskar och kraftiga stövlar av motocross typ. Toppa det med ett glatt humör och en ödmjuk attityd så har du stora förutsättningar att bli en lycklig Supermotoförare.

 

Vad åker man på för motorcykel?

Enkelt beskrivet får man en Supermoto-hoj genom att utrusta en Motocross- eller Enduromotorcykel med 17-tums hjul med däck avsedda för asfalt, större frambroms och sänkt, styvare, fjädring. För att den sedan ska uppfylla det tekniska tävlingsreglementet ska den av säkerhetsskäl också utrustas med handtagsskydd, najade bromsar, oljeplugg och kylarlock samt ett uppsamlingskärl där eventuell läckande olja eller bensin hamnar. Idag finns det flera tillverkare som har färdiga Supermoto motorcyklar i sitt sortiment.

 

Vad innebär det att tävla?

Tävlandet innebär att du under kontrollerade och säkra former får mäta dig med andra likasinnade och söka gränserna för dig själv och din motorcykel. Då detta sker i höga hastigheter, ibland uppemot 200 km/h, innebär det också ett stort ansvar gentemot övriga tävlande. Inte minst, innebär tävlandet också att du får uppleva gemenskapen och träffa likasinnade i depån.

 

Hur går en tävling till?

Ingredienser i en tävling är, i nämnd ordning, en teknisk besiktning av motorcykeln och din personliga skyddsutrustning, förarmöte, träning, kvalheat och finaler. 22 förare startar per heat, uppställda bredvid varandra i flera led, och kör sedan ca 15 varv på en bana bestående av grus och asfalt.

 

Hur börjar jag tävla?

Du blir medlem i en Svemo-ansluten klubb och kontaktar en för supermoto godkänd förarutbildare och genomgår en förarutbildning. När du är godkänd tecknar du en tävlingslicens hos Svemo, sedan är det bara att hålla ögonen öppna efter tävlingar och anmäla dig i god tid via systemet Svemo TA.

Vilka klasser finns det?

Supermoto är indelat i fyra klasser:

  • Open Herr – I denna klass tävlar de förare som har en junior- eller seniorlicens som precis har börjat köra eller bara kör för att ha roligt men här kör även de som siktar mot att bli elitförare genom att samla SM-poäng.
  • Open Dam – I denna klass tävlar de förare som har en junior- eller seniorlicens som precis har börjat köra eller bara kör för att ha roligt men här kör även de som siktar mot att bli elitförare genom att samla SM-poäng.
  • Street – Detta är klassen för streetförare som vill vara med och tävla med vanliga streetmotorcyklar.
  • Elit – I den här klassen tävlar förare med elitlicens som siktar mot att bli Svenska mästare i supermoto.

 

Supermoto – Quad

Att köra SuperMoto med en Quad sätter dig på hårda prov, inte bara fysiskt utan även tekniskt och psykiskt. När du dessutom minst en gång per varv tvingas ställa om din körstil från asfalt-, till grusteknik ökas svårighetsgraden ytterligare.
Att våga vänta med att bromsa till precis den punkt där du kan hålla maximal fart genom kurvan och därför ha högsta utgångshastighet ut på nästa raksträcka är en stor utmaning. Bromsar du för tidigt så förlorar du fart och bromsar du för sent kommer tappar du förmodligen fäste eller idealspår i kurvan, om du inte bromsar så sent att du hamnar utanför banan vill säga.

Att köra med fyra hjul kan ibland verka enklare än med två, men kom ihåg att en Quad väger mer än en solomotocykel, samt att sidoförrskjutningskrafterna märks mycket tydligare då man inte kan luta motocykeln inåt såsom med en tvåhjuling. Att styra en quad igenom en kurva i hög fart på supermotobanan, kräver därmed rejäl styrka av föraren. I Sverige var länge SuperMoton den mest dominerade och utvecklade grenen inom Quadracing, och år 2005 kördes det första Svenska Riksmästerskapet, en mästerskapsserie som därefter årligen genomförts.

 

Hur ser en bana ut?

Den är ca 1000 meter lång och består till 70-80% av asfalt, resten grus eller annat naturmaterial. På gruspartiet finns ett enklare hopp och man växlar inte mer än två gånger mellan de båda underlagen under ett varv. I övrigt kan den vara kuperad och har svängar åt både höger och vänster.

 

Var finns det banor?

Nästan överallt! Detta är en sport där det är normalt att bygga tillfälliga banor. Att utgå från en större gokartbana eller roadracingbana fungerar bra, men på högre mästerskapsnivåer är det vanligt att banorna byggs tillfälligt på flygfält, parkeringsplatser eller i stadskärnor. Det finns ett fåtal permanenta banor i Sverige.