Rapport från Lag-VM i Motocross Ernée, Frankrike 2023
Sverige slutade på en 20:e plats
Torsdag
På torsdagen anlände de flesta till banan. Team Sweden hade hyr team bussen genom Johan Westermark (JWR Racing) detta utgjorde basen för helgen för förare och ledare., med de svenska förarna parkerade nära intill. Under torsdagen sker just uppbyggnad av depå, tält m.m. för att skap en bas, en del av den så viktiga lagkänslan.
Fredag
Dagen började i mediatältet där lottningen för vilket waitingzone plats man skall få till lördagens kvalheat skedde. Av 37 startande lag blev Sverige lottade som nr.8 vilket är väldigt bra, speciellt då inga av de bättre nationerna utöver USA fick välja grind före oss. Efter lunchen så var de dags för förarna att bli fotograferade av Infront till TV-sändningen och direkt efter detta var det också dags för att ta lite egna bilder på Team Sweden. Efter fotograferingen genomfördes förarpresentationen, när respektive nationslag med förare och lagledare sitter på en stor RAM bilar, som körs förbi publikområdet. Som vanligt hade väldigt mycket folk samlats för att titta på detta då många av helgens åskådare redan var på plats. Man kunde känna redan här vilken publikfest denna helg skulle bli då både stämning och väder var på topp.


Lördag
Morgonen börjar med uppvärmning för samtliga klasser, MXGP, MX2 och Open. Redan till första uppvärmningen klockan 10 började hela publik kullen fyllas med folk och stämningen när förarna körde ut var nästan magisk när solen började tränga sig igenom morgondimman. Uppvärmningen gick bra för alla 3, placeringarna blev 21a för Alvin i MXGP, 21a för Filip i MX2 och 11a för Isak i Open.
Kvalificering MXGP
Efter lunchen genomfördes ett kvalheat i respektive klass. Alvin va först ut i MXGP klassen, runt 20e plats i starten men som sedan sakta ”tuggade” sig förbi förare efter förare och slutade på en 13e plats i mål.
Kvalificering MX2
Efter Alvin var det sen dags för Filip i MX2 och han får en fin start på en 9e plats. Filip kör på men tappar ner till 16e plats på varv 7 då han tyvärr flyger av banan precis före målgången och hamnar mellan staketet till banan och staketet mot publiken. Det är också väldigt brant i denna smala gång och väl nere vid målgången där det är stora ”Monster Energy” burkar blir han fast. Till slut lyckas han vända på hojen och köra upp igen så att han kunde återansluta till banan. Tyvärr är han nu nere på en 28e plats men ger allt de kvarvarande varven och lyckas till slut ta sig i mål på en 26e plats.
Kvalificering Open
Då Filips och Alvins resultat ihop inte räckte till en A-final höll vi nu tummarna för att Isak skulle göra ett bra heat i Open klassen. Isak som är med bra i starten på en 8e plats och efter 1 varv ser ut att hänga på fint går tyvärr ihop med holländaren Glen Coldenhoff i ett hopp och båda förarna kraschar. Isak lyckas ta sig tillbaka till bandepån men kör hastigt därifrån bort till läkarteamet på plats. Tyvärr blir det endast en 36e plats för Isak som blev tvungen att bryta. Läkarna som kolla Isak konstaterade också att liggamentet i axeln var trasigt och att han behövde 4 till 6 veckor rehab för skadan. Glen fick en kraftig hjärnskakning i kraschen och tvingades också avsluta sin lag-VM resa redan här. Med detta resultat insåg vi tyvärr att B-final blev ett faktum, och med 1 man kort till både B-finalen och eventuellt start i huvudklassen på söndag var Sverige chanser till någon bättre placering borta. Lördagen avslutades sedan med en C-final där Island stod som segrare och vidare till B-finalen.
Totalt hamnade Sverige på en 27e plats efter lördagens kvalheat och näst på schemat stod nu B-finalen på söndagen.
Söndag
Det blev en tidig morgon på söndagen då uppvärmningen för B-final-lagen började redan 08:35. Filip och Alvin körde lugnt och fint på uppvärmningen och vid klockan 11:00 var sedan dags för B-Final. I B-Finalen finns det bara en sak att göra, och det är att vinna för att gå vidare till dagens huvudfinaler. På förhand insåg vi att Portugal samt Kanada skulle blir våra främsta konkurrenter i B-finalen. I B-finalen kör man med alla sina 3 förare men endast de 2 bästa räknas för lagpoängen. För vår del gällde det att inte göra några misstag då vi bara hade 2 förare till start, Alvin och Filip.
B-Final
När väl starten går är Sverige med bra, både Filip och Alvin ligger topp 10. Alvin kör ganska snabbt upp sig till en 2a plats som han också kör i mål som. Filip kör upp sig från 8e platsen till 3e platsen runt varv 7 och Sverige var i topp på liveresultaten. Portugal låg tätt bakom och det skiljde bara 1 poäng mellan oss och Portugal. När det återstod 2 varv kvar kom dock kallduschen då man på resultatskärmen såg att Filip hoppat på en gulflagg och skulle bestraffas 2 placeringar vid målgång. Detta resulterade i att Portugal därför gick om oss och vann B-finalen. Det skulle dock inte dröja länge innan vi fick informationen att även Portugals ena förare hoppade på samma flagga och som även visats på live på TV runt om i världen. Team Sweden var snabba på att samla sig för att be FIM titta på detta så snart de kunde och vi var även redo med en protest mot resultatet. Efter påtryckningar tittade FIM på sändningen och beslutade att även Portugals förare skulle bestraffas med 2 placeringar ner. Nu tändes ett hopp och mycket riktigt, när nya resultatlistor började rullas ut stod Sverige som vinnare av B-finalen och vidare till huvudfinalerna.
Finaler
Det blev inte mycket vila för förarna men både Filip och Alvin var laddade på att göra så bra de kunde i finalerna både för Team Sweden och för sina individuella resultat.
Final 1 (MXGP & MX2)
Både Filip och Alvin körde första heatet, där den sist nämnda körde in på en 23e plats och Filip på en 33e plats. Efter första heatet låg Sverige på en 15e plats.
Final 2 (MX2 & Open)
I denna final kunde endast Filip ställa upp, då Isak i open-klassen va skadad, och kör till slut i mål på en 31e plats. Totalt slutar Filip på en 18e plats i MX2 klassen och Sverige låg just nu på en 20e plats.
Final 3 (MXGP & Open)
I sista heatet fick Alvin till ett riktigt bra heat där han under hela heatet hade USA’s Christian Craig bakom sig och Aaron Plessenger precis framför sig. Han körde in på en fin 19e plats i mål och slutar totalt på en 13e plats i MXGP klassen.
Sverige som endast kunde ställa upp med 2 förare i huvudfinalerna tillsammans med Holland placeras alltid efter alla andra lag med 3 förare oavsett poäng och då Holland var bättre än oss i huvudfinalerna så slutar Sverige till slut på en 20e plats i årets lag-VM. Frankrike segrade på hemmaplan, Australien knep andra platsen och Italien tog bronset.
Team Sweden laddar nu om för Lag-vm i England, Matterley Basin 2024 där vi är hungriga på revansch.
Joakim Svensson
Svemo
