Svenska landslaget skriver historia – bästa MXoN-placeringen på över 20 år
Sveriges motocrosslandslag har gjort sin starkaste insats på över två decennier. Med en sjundeplats i Motocross of Nations visade laget att hårt arbete, laganda och rätt strategi kan ta blågult tillbaka till världstoppen. Landslagscoachen Filip Thuresson berättar om resan, utmaningarna och vad som gjorde skillnaden i år.
”Det största målet var att kvala in till söndagen utan problem,” säger Filip Thuresson och skrattar. ”Vi har haft några tuffa år, så fokus var att hålla oss borta från krascher, trasig utrustning och allt som kan ställa till det. Om vi tog oss till finalen visste jag att vi hade kapacitet för topp 12.”
Och det stämde. Sverige kvalade in som 13:e lag – och slutade sjua i världen.
När allt ställdes på ända
Planen fick en rejäl prövning när Anton Gole, en av Sveriges mest rutinerade förare, skadade sig före tävlingen. ”Det var tragiskt, Anton var i toppform och vår bästa förare till Open. Men Alvin tackade ja direkt när vi ringde – och det är vi otroligt tacksamma för. Han såg det som en chans att motbevisa motgångarna från förra året i England,” berättar Filip.
Laguttagning med magkänsla
Att välja rätt förare handlar inte bara om fart. ”På ett Lag-VM är psyket minst lika viktigt som farten,” säger Filip. ”Det är mycket folk, kameror och hype – det kan knäcka en oerfaren förare. Därför valde vi killar som kan hålla lugnet.”
MX2-platsen var en av de svåraste att sätta. ”Vi hade en annan tilltänkt förare som skadade sig, och Gerhardsson visade hur mycket han ville det här,” säger Filip.
”Han är en person som gör allt för att vara så förberedd och i så bra form som möjligt. Det gav mig en trygghet – jag visste att han skulle vara den MX2-förare som kunde göra det här bäst. Han har en otrolig fysik och är en av de bäst tränade crossförarna vi har i Sverige. I den värme vi hade under helgen var det avgörande. Jag kände mig helt säker på att han skulle orka hela vägen – och det gjorde han.”
Från konkurrenter till lagkamrater
Motocross är en individuell sport, men i år lyckades Team Sweden skapa något unikt. ”Killarna hjälpte varandra, delade spårval och stöttade varandra hela vägen. Det har inte varit någon konflikt, bara fokus på uppgiften. När det väl gällde körde alla för Sverige – och det syntes,” säger Filip.
När allt klaffar
Helgen blev en uppvisning i stabilitet. Trots en incident i sista heatet höll laget ihop och levererade jämna resultat. ”Det var inga stora hickups under helgen, bara fokus och positivitet. Det är det som känns roligast,” säger Filip.
Och känslan efter målgång? ”Jag visste att vi låg nia innan sista heatet och tänkte att topp 10 vore magiskt. När någon sa att vi blivit sjua blev jag helt paff. Alla kramade om varandra. Det var väldigt kul att få vara med om. Det här är stort för svensk motocross.”
Avslutning – med blicken framåt:
Vad var nyckeln? ”Teamarbetet,” säger Filip utan att tveka. ”Alla gjorde sitt jobb, från förare till mekaniker och familjer. Grabbarna behövde bara tänka på att äta, vara i tid och köra cross. Och att vi lyckades minimera riskerna. Alla var extra fokuserade på att undvika onödiga misstag, och det gav oss en trygghet hela helgen”
Och lärdomarna inför nästa år? ”Vi tar med oss att det är viktigt med stabila förare och försöka träna tillsammans innan, för det tror jag är en bra sak att göra – att sy ihop laget lite innan eftersom grabbarna är konkurrenter från början. Det kändes som alla slappnar av lite mer då.”
Filip sammanfattar helgen med ett ord: ”Positivitet!”
