Syns man inte finns man inte - Så här får du föreningen att synas!

Sociala medier

Din förening bör ha sociala medier för att öka sin synlighet och engagera medlemmar och fans. Genom att dela nyheter, evenemang och framgångar kan föreningen skapa en starkare gemenskap och attrahera nya medlemmar.

  • Synlighet och räckvidd: Genom att regelbundet publicera innehåll kan föreningen nå ut till en bredare publik och öka medvetenheten om sin verksamhet.
  • Engagemang: Interaktiva inlägg, tävlingar och evenemang kan skapa engagemang och intresse bland potentiella medlemmar.
  • Delning av framgångar: Genom att visa upp lagets prestationer och medlemmarnas framgångar kan föreningen inspirera andra att vilja bli en del av gemenskapen
  • Information och kommunikation: Sociala medier gör det enkelt att dela viktig information om träningar, matcher och andra aktiviteter, vilket kan locka nya medlemmar som söker en aktiv och välorganiserad förening.
  • Personliga berättelser: Att dela medlemmars personliga berättelser och erfarenheter kan skapa en känsla av tillhörighet och locka andra att vilja uppleva samma gemenskap.

Nu finns en ny utbildning i utbildningsportalen som du går gratis: Sociala medier för föreningen. Det är en grundkurs i hur din förening kan använda sociala medier för att marknadsföra era evenemang och nå ut med information till era medlemmar.

Digital marknadsföring

  • Skicka pressmeddelande och bjud in lokala nyhetsmedier
  • Informera om ert evenemang på kommunens hemsida/i offentliga evenemangskalendrar
  • Skapa evenemang eller inlägg i Sociala medier och tagga Svemo så att vi kan dela innehållet till våra kanaler
  • Om föreningen har en företagssida på Facebook (Meta Business) så finns möjligheten att göra sponsrade (betalda) inlägg och skräddarsy målgruppen för att nå ut till fler.

Fysisk marknadsföring

  • Affischer på anslagstavlor i affären och motionsspåret
  • Reklamskyltar längs motorvägen – ibland har kommunen tomma platser man kan utnyttja gratis eller för en billig peng!
  • Delta på skolors friluftsdagar med prova- på eller uppvisning och ”känn och kläm” på fordon och utrustning.
  • Istället för enbart prova-på, arrangera också mek-verkstäder för föräldrar för att visa grunderna i mekande för att minska instegströskeln för familjen.

Pssst! AI kan hjälpa er att minska arbetsbördan genom att t.ex skriva intresseväckande texter åt er, bygga marknadsföringskampanjer etc. Se AI som en kollega och ge den all information den behöver för att göra arbetet åt er!

Fotografera er verksamhet – bilder som inspirerar

Du behöver inte vara en professionell fotograf för att skapa engagerande innehåll. Dagens mobilkameror är tillräckligt bra för att fånga fina actionbilder och stämningsfulla depåbilder. Uppmuntra fotointresserade i föreningen att fota verksamheten och bidra till marknadsföringen!

Jag älskar foton på mig när jag kör motorcykel men det är dyrt att köpa av dom som säljer, så jag fick idén att min sambo skulle fota mig istället och köpte en systemkamera. Men det var visst svårt att lära sig en systemkamera och hon vägrade! Jag ger mig aldrig så jag började fota själv för att kunna lära henne sen. Alla i föreningen var så positiva till att jag delade med mig av mina foto så det har blivit lite av min identitet bland crossfolket – så nu är jag fast och vill bara lära mig mer!”, berättar Owe Slätt.

Du kan ta del av Owes foton på Facebook-sidan Rätt och slätt foto.

Bra bildmaterial att satsa på

  • Depåbilder – Det är ofta här man ser gemenskapen och glädjen i sporten. Sådana bilder får andra att känna sig välkomna och sugna på att testa!
  • Actionbilder – Fånga farten, spänningen och dramatiken från banan!
  • Bilder från publik och funktionärer – Visa att föreningen är en plats för alla.

Kom ihåg att det finns regler för publicering av bilder, speciellt när det gäller barn. Se till att ha föräldrars godkännande innan du lägger ut bilder på barn yngre än 16 år!

Att marknadsföra en förening behöver inte vara svårt eller tidskrävande. Med rätt strategi och bra bildmaterial kan ni synas mer, locka fler deltagare och skapa en starkare förening. Börja redan idag!

Vid frågor och stöd, kontakta tone.ideglim@svemo.se

En bild på crossförare Owe Slätt som står bredvid sin hoj med crossutrustning men utan hjälm och ser glas och svettig ut. I bakgrunden syns andra crossförare.
Owe Slätt
Ett Team samlat i en cirkel och lägger händerna på varandra i en lagpepp
Foto: Roffe Lundstedt
Jublande speedwayfans från lektaren ser ut över speedwaybanan
Foto: Roffe Lundstedt
En funktionär håller upp en flagga för laget och skrattar
Foto: Roffe Lundstedt