FAQ

Vanliga frågor och svar

Här samlas de vanligaste frågorna som dyker upp hos oss. Hittar du inte din fråga så kan du kontakta oss.

Åtte aquabikeförare kämpar för ledningen i starten på en aquabiketävling. Fotograf: Elin Persson
Visa frågor efter sportgren

Ny i en sportgren

Du köper ProvaPå-licens via länken nedan. När du har betalat licensen får du en giltig licens i webbversion och till din e-post. Licensen ska visas upp vid prova-på-aktivitet.

Licensen gäller för förare från det kalenderår de fyller 13 år och innehar ett svenskt personnummer.

Licensen är giltig det datum som står på licensen samt under banans öppettider.

Det går också bra att förbeställa licensen. Tänk på att ange rätt tidpunkt då du har tänkt använda licensen på godkänd bana.

Kontrollera alltid med klubben du avser besöka för att prova-på-aktiviteten ska vara genomförbar vid önskad tid.

LicensNy i en sportgren

Tävling & träning

Förare uppmanas att noga kontrollera att ett Svemo-godkännande finns på evenemanget och banan, annars sker deltagande på egen risk.
Läs gärna mer under länken nedan.

AnläggningTävling & träning

Ja, en utländsk förare med licens i motorsportsorganisation som är ansluten till FIM eller UIM kan använda sin licens. Utländska förare har tredjepartsförsäkring via klubbens banlicens.

LicensTävling & träning

Nej. Arrangemangslicensen är konstruerad för att kunna hantera arrangemang som faller utanför det nuvarande licens-/verksamhetssystemet eller andra typer av ”specialarrangemang”. För föreningens ProvaPå-verksamhet finns en ProvaPå-licens som gäller det datum den utfärdats.

LicensTävling & träning

Nej. Tidigare händelser och rättsfall visar att det inte fungerar på det viset. ”Egen risk” är inte ett juridiskt hållbart uttryck. Men rättsläget är osäkert. Dessutom bryter både förare och klubb mot de gemensamma stadgarna och reglerna, vilket i sig inte är tillåtet.

FörsäkringTävling & träning

Klubblicensen är i grunden en träningslicens. Kostnaden för klubblicens har satts mycket lågt för att det inte ska vara ett ekonomiskt hinder för en förare att skaffa en enkel form av träningslicens. För att underlätta för klubbar och förare att ordna enkla klubbtävlingar öppna för många av klubbens medlemmar ska Klubblicensen dessutom gälla för klubbtävling i den aktuella grenen och klubben. Skulle Klubblicensen öppnas även för andra grenar än den på licensen angivna eller för klubbtävlingar även i andra klubbar så ökar den ekonomiska risken avsevärt och det finns redan andra licenser som kan användas.

LicensTävling & träning

Anläggning

Förare uppmanas att noga kontrollera att ett Svemo-godkännande finns på evenemanget och banan, annars sker deltagande på egen risk.
Läs gärna mer under länken nedan.

AnläggningTävling & träning

Licens

Ja, en utländsk förare med licens i motorsportsorganisation som är ansluten till FIM eller UIM kan använda sin licens. Utländska förare har tredjepartsförsäkring via klubbens banlicens.

LicensTävling & träning

Du köper ProvaPå-licens via länken nedan. När du har betalat licensen får du en giltig licens i webbversion och till din e-post. Licensen ska visas upp vid prova-på-aktivitet.

Licensen gäller för förare från det kalenderår de fyller 13 år och innehar ett svenskt personnummer.

Licensen är giltig det datum som står på licensen samt under banans öppettider.

Det går också bra att förbeställa licensen. Tänk på att ange rätt tidpunkt då du har tänkt använda licensen på godkänd bana.

Kontrollera alltid med klubben du avser besöka för att prova-på-aktiviteten ska vara genomförbar vid önskad tid.

LicensNy i en sportgren

Du går med som medlem i en förening. Föreningen lägger in föraren som medlem i föreningens register i IdrottOnline, därefter kan föraren genom sin profil i Svemo TA köpa en klubblicens, på samma sätt som alla andra personliga licenser. Medlemskap i en förening är en förutsättning för att kunna köpa en klubblicens.

Men en klubblicens kan du endast delta i tävlingar klubbtävlingar hos den förening som är angiven på licensen!

Licens

Ja, undantaget är Roadracing och Dragracing. Föraren kan dessutom träna på samtliga andra banor så länge det sker i en Svemoansluten förening och i ordnad form, det vill säga på en tid och plats som föreningen har angett att träning kan bedrivas.

Licens

Nej. Arrangemangslicensen är konstruerad för att kunna hantera arrangemang som faller utanför det nuvarande licens-/verksamhetssystemet eller andra typer av ”specialarrangemang”. För föreningens ProvaPå-verksamhet finns en ProvaPå-licens som gäller det datum den utfärdats.

LicensTävling & träning

Klubblicensen är i grunden en träningslicens. Kostnaden för klubblicens har satts mycket lågt för att det inte ska vara ett ekonomiskt hinder för en förare att skaffa en enkel form av träningslicens. För att underlätta för klubbar och förare att ordna enkla klubbtävlingar öppna för många av klubbens medlemmar ska Klubblicensen dessutom gälla för klubbtävling i den aktuella grenen och klubben. Skulle Klubblicensen öppnas även för andra grenar än den på licensen angivna eller för klubbtävlingar även i andra klubbar så ökar den ekonomiska risken avsevärt och det finns redan andra licenser som kan användas.

LicensTävling & träning

Försäkring

Vid träning och tävling i Sverige

Skadeanmälan ska ske till IF skadeservice:

Innan du kan rapportera skadan till IF så måste skadan vara rapporterad i tävlingsrapporten eller som träningsskada av ansvarig tävlingsledare/supervisor/domare (vid tävling) eller träningsledare/klubbledare (vid träning).

Information om hur du rapporterar en skada vid träning eller tävling utanför Sverige hittar du på sidan Rapportera skada.

 

Försäkring

Nej. Tidigare händelser och rättsfall visar att det inte fungerar på det viset. ”Egen risk” är inte ett juridiskt hållbart uttryck. Men rättsläget är osäkert. Dessutom bryter både förare och klubb mot de gemensamma stadgarna och reglerna, vilket i sig inte är tillåtet.

FörsäkringTävling & träning

Fordon

Befintliga fossildrivna fordon ”konverteras” till eldrift så att ex. en enduromotorcykel får förbränningsmotorn ersatt av en elmotor. Fordonet är då i allt väsentligt fortfarande en klassisk enduromotorcykel med utseende, funktion och prestanda som speglar den med förbränningsmotor.

Fordon