Regler

Enduro

De senaste reglerna inom svensk motorsport

Svemos digitala regelböcker

I Svemos digitala regelbok finns alla våra regler, policydokument och Svemos stadgar. Håll dig uppdaterad inom alla sporters reglemente oavsett om du är arrangör, förare eller åskådare.

Digitala regelböcker
En Svemofunktionär håller upp en grön flagga framför skoterförare vid startlinjen.

FÖRTECKNING ÖVER GODKÄNDA ENDURO/TRIAL MOTORCYKLAR

Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska trafikförfattningar. Enligt VVFS 2003:23, 28
kap. med ändringar och tillägg enligt VVFS 2004:169 och VVFS 2005:99, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar
som utrustats för tävlingsändamål. Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål
som är upptaget i av Svemo upprättad förteckning över tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av
Vägverket. Enligt 2§ skall tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 4-24 kap. vid
registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap.

Kortfattat innebär detta att:
– Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
– Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
– Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
– Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som enligt NT.
– Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
– Stöldskydd behövs inte,
– Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
– Körriktningsvisare behövs inte,
– Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
– Kontrollampa för helljus behövs inte.
– Backspeglar behövs inte,
– Ljudsignalanordning ska finnas,
– Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
– Instrument som visar hastigheten ska finnas.
– Undantag medges från avgasreningskrav

Enligt 3§ är motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter på väg endast framföras av
förare med giltig förarlicens utfärdad av Svemo och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i
Svemo.
* Årslicens Enduro E, S, J, Klubb eller Trial E, S.
Årslicens Baslicens Enduro alt. Trial tidigast fr o m det år föraren fyller 66 år.

 

ALFER
VR 250

APRILIA
RXV 450/550
RXV 4,5/5,5
RX 125,250
TX 311
TXR 312
Climber

ATK
450 Enduro/Cross
500, 560

BETA
ALP 125cc, 240cc, 250cc
SYNT 125cc, 240cc, 260cc
SUPER TRIAL 240cc
TECHNO 125cc, 250cc, 270cc
TR 32 239cc
TR 33 125cc
TR 34 240cc, 260cc
TR 34/R 125cc, 260cc
TR 34 Championato 125cc
TR 34 Championato 240cc
TR 34 Championato 260cc
TR 35 125cc, 260cc
TR 125
ZERO 125cc, 240cc, 260cc
REV-3 125cc, 200cc, 250cc, 270cc
REV-4T 250cc
RR 4T Enduro
RR 4T 250/400/450/525
RR 2T 300cc

BULTACO
Frontera 125, 250, 370
Matador 250
Sherpa T 125, 250, 350
Sherco T 125, 200, 250, 290

CAGIVA
RX 125, 250
DG 350
WMX 125, 250 500

CCM ARMSTRONG
CMT 250, 310, 320
CMX 490, 500
CMX 500 4T
CMX 560 4T
CCM 500, 560, 604
CCM 500 MX 4T
CCM 560 MX 4T
CCM 604 MX 4T
CCM 350 MXE Enduro 4T
CCM 500 MXE Enduro 4T
CCM 560 MXE Enduro 4T
CCM 604 MXE Enduro 4T
Enduro ASE 250 2T
Enduro ASE 406 2T

DEFENDA
Pro 250

FANTIC
TR 125/250/300 ES 2T
TR 250 ES 4T

Samtliga Trialmodeller är
godkända

GAS GAS (Rieju)
Samtliga Trialmodeller är
godkända
Enduro/Cross TT 125, 200, 250, 300
Enduro/Cross EC 125, 200, 250, 300
Enduro /Cross EC 250fse, 400fse
EC 400, 450
EC 200 Hobby
EC 250 F
EC 300 F (Rieju)
EC 450 F
EC 450 FSR
MC 125, 250
FSE 450
MR (alla modeller)

HIGHLAND
450 Enduro/Cross
450 MX/SM
750 V2 Enduro Competition
950 V2 Enduro Competition

HM
125R

HONDA
CR 125R, 250R, 250RX, 300RX, 450R, 480R,
500R
CR 500
CRF alla modeller
XR 250R, 400R, 500R, 600R,
650R

HUSABERG
Samtliga MC-modeller är
godkända.
Ej SM-modeller.

HUSQVARNA
Samtliga enduro och motocross modeller är
godkända
Ej SM-modeller.

KAWASAKI
KDX 200, 250
KDX 200H
KDX 220A
KX 250F, 450F
KX 125, 250, 500
KX 125L, 250L
KX 125K, 250K
KX 450F
KX 500E
KLX 250
KLX 250R, 650R
KLX 300A, 650A
KLX 300B
KLX 450R
KLX 650D

KRAMIT
250cc (Rotax motor)
ER 125, 250, 300
ER 250cc (Rotax motor)
HRD 125, 250
HRD 125cc (Yamaha motor)
HRD 250cc (Yamaha motor)
GS 250 (Rotax motor)

KRAMER
ER 125, 175, 250

KTM
EGS 400, 620
Enduro 125, 250, 350, 400, 620
EXC (samtliga modeller)
EXC-F (samtliga modeller)
EXE 300
XC-F (samtliga modeller)
EXC R 250

GS 125, 250, 390, 420, 500, 600
GS-XC Enduro 125, 300
LC Enduro 550
LC 4T 550
MC 125, 250, 400, 495
MX/MXU 80
MX/EXC 125, 250, 600
MX 500
MXC 125, 250, 300, 350, 525
SX 125, 144, 150, 200, 250, 360, 380,
400, 450, 520, 525, 600, 620
SXC 400, 540
XC 300
XC 600
XC-W 125, 150
SX-F 250, 450, 525

350 SX-F
Freeride E-SX
Freeride E-XC

MAICO
GM 250, 500
GME 250, 500
GME-STAR 250, 320, 500
GM-STAR 250, 500
GS 125, 250, 400, 440, 450, 490
MC 250, 440, 450, 490
SC 250 LC
SC 490
SE 250 LC
SE 490

MERLIN
DG3 350cc
DG7 125cc

MONTESA
Cota 123, 125, 200, 240, 242, 247,
248
Cota 304, 307, 310, 311, 335, 348
Cota 349
Cota 314R
Cota 348 Trial
Cota 4R Trial
MRT250 Trial
MRT260 Trial

MOTO S.P.A.
WR 250F, 300F

OSSA
350 Trial

PRAGA
ED 250, 400, 610
ED/CD 400, 610
ED/CD/SM 430, 610

SCORPA
Easy 250
SY 250

SHERCO
Sherco 1.25, 2.0, 2.5, 2.9, 3.2 4T,
4.5i, 4.5, 5.1

SIMONINI
125 Long Range
125 Mustang
250 Shadow

SUZUKI
DR 350
DR Z 250, 400, 400E
DR 500 X
RM 125, 250, 465, 500
RM-Z 250/450
RMX 250
RMX450Z

SWM
RS 125TL, 320TL
RS 125TLW, 320TLW
Enduro S3 125, S3 250
RS 125GS, 250 GS
RS 440 GS TF 1
TL 329 JUMBO, 350 JUMBO

TM
MX 144
Enduro/Cross 80cc, 125cc, 250cc, 300cc
Enduro/Cross 250cc 4T
Enduro/Cross 400cc 4T
Enduro/Cross 530cc 4T
250/450/530 E & MX

VOR
Enduro/Cross 400cc, 450cc, 500cc, 530cc
Enduro/Cross 450/530

YAMAHA
IT 250
LC 250
TT 350, 600
TT 250R
TTR 125
TY 250, TY250Z
YZ 125, 250, 490
YZ 250F, 400F, 426F, 450F
YZ 250FX,
VR 450F/2. Trac
WR 200, 250, 500
WR 250Z
WR 250F, 400F, 426F, 450F

VM
450/640 CR/ED

Svemo äger rätt att när som helst göra tillägg, indragningar
eller andra ändringar i denna lista.

Enduro 0 (E0): Från 49 cc till 85 cc 2-takt och från 75 cc till 150 cc 4-takt.
Enduro 1 (E1): Från 100 cc till 144 cc 2-takt och från 175 cc till 250 cc 4-takt.
Enduro 2 (E2): Från 175 cc till 250 cc 2-takt och från 290 cc till 450 cc 4-takt.
Enduro 3 (E3): Från 290 cc 2-takt och från 475 cc 4-takt.
Enduro El (EE1): Eldrivna motorcyklar oavsett kapacitet.

Arrangör kan slå samman eller dela upp maskinklasser om så önskas. Klassindelningen för tävlingen ska framgå av tilläggsregler (TR).

Licensklass Bottenfärg Sifferfärg
Ungdom/Pojkar Vit Svart
Ungdom/Flickor Vit Röd
Junior Grön Vit
Senior Gul Svart
Elit Röd Vit (även damer med elitlitlicens)
Dam Lila Vit (oavsett licensklass)

Bakgrund
Det rektangulära måttet där siffrorna ska placeras ska ha ett minsta mått på B 220 mm och H 120 mm och vara enfärgad. Det får inte finnas någon reklam eller namn på bakgrunden, förutom reklam från promotor/arrangör/förbund.

Det får inte finnas någon så kallad ”outline” eller annan färg inom detta område, endast siffror och dess färg är godkänt. Avståndet från kanten av bakgrunden till siffrorna måste vara minst 10 mm. Det får inte finnas några hål inom angivet mått i nummerplåten fram.

Siffror
Tävlingsnummer ska utföras i blockstil och siffrornas minsta storlek ska vara:

Höjd – 100 mm
Bredd – 50 mm (undantag 1:a)
Stapelbredd – 20 mm

Avståndet mellan siffrorna ska vara minst 10 mm.
Så kallad ”Outlines” eller annan design i och runt siffrorna är inte tillåtet.

Vid fyrsiffriga nummer ges undantag för avstånd till kant på skylten och avståndet mellan siffrorna, då gäller minst 4 mm för de måtten.

Vid klassikertävlingarna ska följande färger användas för motionsklasserna, damkalss och militärklass, oavsett licensklass:

Klass Bottenfärg Sifferfärg
Motion 15-29 Gul Röd
Motion 30-39 Blå Vit
Motion 40-49 Svart Vit
Motion 50-59 Vit Svart
Motion 60+ Vit Röd
Dam Lila Vit
Militär Vit Röd

Färgkoder bakgrundsfärg
Gul (RAL 1016)
Röd (Ral 3020)
Lila (RAL 4008)
Blå (RAL 5005)
Grön (RAL 6002)